Krízishelyzet grafikon

Mit tehetnek a vállalkozások krízishelyzetben

A kormány alig pár napja hirdetett veszélyhelyzetet a koronavírus miatt, amely jelentős hatással lesz a gazdaságra. A vállalkozások krízishelyzetben vannak vagy hamarosan lesznek, a nagy részük pedig a fennmaradásáért fog küzdeni.

A koronavírus terjedésének már most vannak egyértelmű vesztesei. Például azok a vállalkozások, amelyek a turizmusban, a vendéglátásban, a szórakoztatóiparban tevékenykednek, vagy rendezvényszervezéssel, tantermi képzéssel foglalkoznak Az ő esetükben csak hosszabb távon várható javulás. Az élelmiszerláncokat és más élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó cégeket, a drogériákat, a gyógyszerszertárakat, a dohányboltokat leszámítva a többi kiskereskedelmi egységben jelentős forgalomcsökkenés prognosztizálható. Különösen a bevásárlóközpontok és az azokban található boltok forgalma fog jelentősen visszaesni, de a krízishelyzet elmúltával relatíve gyorsan vissza tudják majd szerezni vevőiket.

Ha a vírus terjedésének megállítására további korlátozó intézkedések meghozatalára kényszerülhet a kormány, akkor sor kerülhet lokális vagy országos karanténra, amely maga után vonhatja a nagyobb (100 fő feletti) termelő és feldolgozó üzemek bezárását is.  Tömegek kényszerülhetnek otthonmaradásra, és sajnos ebben a helyzetben elbocsátásokra is számítani lehet. A vállalkozások krízishelyzetben likviditási problémákkal nézhetnek szembe, és elharapódzhat a körbetartozás.

Hogyan hat a krízishelyzet a fogyasztókra

MegtakarításEgyrészt a koronavírus terjedésével és a kényszerintézkedések miatt veszélyben érzik az alapszükségleteik kielégítését (lsd. felvásárlási láz), másrészt az iskolák bezárása, a home office elrendelése, az egyre növekvő egészségügyi kockázat miatt jóval több időt fognak otthon tölteni.

Sok szabadidős tevékenységről le kell mondaniuk, a társas érintkezés keretei és formái is megváltoznak, fogyasztási szokásaik átalakulnak, változnak a prioritásaik és új igények merülnek fel. A fogyasztói kosár összetétele alapjaiban fog átalakulni, és a bizonytalanság, valamint a termékek és szolgáltatások elérhetőségének korlátozottsága miatt várhatóan kevesebbet fognak költeni a következő hetekben.

Mit tehetnek a vállalkozások krízishelyzetben

Gazdasági puzzleA gazdaságban tapasztalható, illetve prognosztizálható negatív tendenciák ellenére a helyzet kedvezhet a könnyebben és jobban alkalmazkodó, a termékválasztékot és szolgáltatásaikat rugalmasan alakító kkv-knak. Most olyan cégek juthatnak versenyelőnyhöz, amelyek képesek a fogyasztók megváltozott igényeihez alkalmazkodni, és „házhoz viszik” termékeiket, szolgáltatásaikat.

Jelenleg a koronavírus terjedése miatt még nagy a bizonytalanság, a fogyasztók visszafogják vásárlásaikat (kivéve tartós élelmiszerek, fertőtlenítőszerek), és lemondanak a legtöbb szolgáltatásról. Ez pár hét múlva meg fog változni. A fogyasztók adaptálódni fognak a krízishelyzethez, és megtanulnak együtt élni a korlátozásokkal.

Ez a pár hét áll a kkv szektor rendelkezésére, hogy a megváltozott igényekhez igazítsa termékválasztékát, szolgáltatásait, és új piaci rést találjon magának.

Ötletek a krízishelyzetre

A vállalkozások krízishelyzetben kénytelenek meglévő kapacitásaikat olyan termékek gyártására fordítani, amely iránt fokozott kereslet jelentkezik, amely segít átvészelni az embereknek ezt a nehéz időszakot. Persze a legnagyobb igény a fertőtlenítőszerekre és a maszkokra van, de nagy valószínűséggel keresettek lesznek a háztartás rendbevételéhez, a takarításhoz, az otthoni barkácsoláshoz vagy a ház körüli munkákhoz hasznos termékek is. A lakásban töltött idő megnövekedésével nagyobb igény mutatkozik majd pl. az online végezhető tanfolyamokra, és olyan szolgáltatásokra mint a ruhatisztítás háztól-házig szállítással, de keresett lesz a házhoz menő állatorvos és a fodrász is. A karanténba kényszerülő embereknek nagy segítség lehet, ha a kritikus időre lakást bérelhetnek (pl. airbnb), így nem fertőzik meg otthon maradt családtagjaikat. Számukra és az idős emberek számára kulcsfontosságú lesz az ételrendelés, a heti bevásárlás házhozszállítással, a gyógyszerek kiváltása. Az iskolák bezárásával – főleg a kisebb gyerekek esetében – megnövekedett igény lesz a baby sitterekre.

Érdemes mérlegelni a szállítási és fizetési konstrukció átalakítását pl. kedvezmények, fizetéskönnyítés, házhozszállítás bevezetése (ha eddig még nem volt ilyen szolgáltatás). A vállalkozások krízishelyzetben akkor teszik a legjobbat cégükkel, ha folyamatosan kommunikálnak, tartják a kapcsolatot vevőikkel/ügyfeleikkel, fenntartják bizalmukat. Például nem elég a vírus terjedésének megakadályozására hozott biztonsági intézkedéseket bevezetni (saját dolgozók és vevők/ügyfelek biztonsága), hanem arról tájékoztatni is kell a vevőket/ügyfeleket. Ennek legegyszerűbb módját az online kommunikáció adja, ezért most érdemes időt és energiát szánni a weboldal frissítésére és az eDM-re. Célszerű nagyobb hangsúlyt fektetni a PR-ra is pl. támogatást nyújtani a nehéz helyzetbe került vásárlóknak/ügyfeleknek az adott településen vagy olyan országos szervezeteknek, amelyek sokat tehetnek az emberekért.

Az előbbiekben csak néhány példát említettünk, de számtalan más lehetőség is kínálkozik arra, hogy az Ön vállalkozása is megfeleljen a kihívásoknak. Online konzultáció keretében segítünk Önnek megtalálni a megoldást. A konzultáció díját 10.000 Ft/órára csökkentettük.

Kérjük, lépjen velünk kapcsolatba >>