Új lehetőségek 2021-ben

Új év, új lehetőségek 2021

Az új év új lehetőségeket csak akkor hoz, ha vállalkozása kiállta a 2020-as próbát.

Azt hiszem, abban Ön is egyetért velem, hogy az óév egy rendkívül küzdelmes, sosem tapasztalt helyzetekkel és nehézségekkel teli év volt.

Aki lemaradt, az kimaradt. Ez szó szerint azt jelenti, hogy az alkalmazkodásra képtelen cégek a munkaerő elbocsátása és más költségcsökkentő intézkedések ellenére sem tudtak talpon maradni. Ez igazi próbatétel volt, amely megmutatta, kinek mik a prioritásai, hogy mennyire volt képes gyorsan és rugalmasan reagálni a kihívásokra, milyen rejtett tartalékokat tudott mozgósítani. Ám a legnagyobb kihívás mégis az volt, hogy ki mekkora kockázatot mer vállalni az alkalmazkodásban, az új profil kialakításában. Itt a rutin, a jól bejáratott rendszerek, a korábban bevált „best practice”módszerek nem segítettek.

Kinek jelentett nagy kihívást a vírus terjedése?

Köztudott, hogy a COVID nyomán kialakult helyzet elsősorban a turizmusban, a szállodaiparban tevékenykedő vállalkozásokat hozta különösen nehéz helyzetbe. Számukra a nyár hozott némi enyhülést, és néhány szálloda a 2. hullám idején is tud némi bevételre szert tenni az üzleti célú vendégforgalomból. Náluk sem elképzelhetetlen a profilváltás, hiszen a szállodai szobákat könnyen át lehet alakítani irodának, a vidéki panziók pedig helyi forrásból készíthetnek termékeket pl. mézből kézműves édességeket, méhviaszból gyertyát és egyéb figurákat, levendulából illatosító párnákat, gyógynövényekből teákat stb..

A vendéglátás helyzete sem kilátástalan. A házhozszállítás és az elvitelre készített ételek, meleg italok menekülő útvonalat biztosítanak számukra. Bár a forgalom a töredéke a korábbinak, de legalább nem kell bezárniuk. Vannak olyan bárok, kávézók, amelyek bárasztalokat helyeztek ki a bejárat mellé (tehát a fogyasztás nem az üzletben történik, így megfelel a jogszabálynak), és vannak olyanok is, akik a kínálatukat pl. pékáruval bővítették.

A rendezvényszervezők a koronavírus okozta válság nagy vesztesei, hiszen a vírushelyzet által kikényszerített kormányzati ad-hoc döntésekhez nem lehetett alkalmazkodni. A rendezvény meghirdetésére fordított pénzt – lemondás esetén – eleve elbukja. Ez sokszor milliós nagyságrend is lehet. Számukra mi lehet a megoldás? Új profil pl. fertőtlenítő szolgáltatás, takarítás, házhozszállítás. Ezzel a munkatársak egy részét legalább meg tudják tartani. Persze ez azt is feltételezi, hogy munkavállalók is rugalmasan állnak a helyzethez, és hajlandók a vállalkozóval együtt a cég életben tartásán dolgozni.

Kinek kedvezett 2020?

A nagy nyertesek viszont az élelmiszert, gyógyszert, táplálékiegészítőket és tisztító/tisztálkodó/fertőtlenítő szereket forgalmazó cégek, illetve azok, akik a profilváltás során ebbe az irányba mozdultak. Akik nem váltottak profilt, de meglévő termékkörük értékesítését átalakították, és nyitottak az online keresdelem felé, szintén jó úton jártak. Erről az előző bejegyzésben írtam: Online kereskedelem megszervezése >> Az internetes kereskedelem sosem látott magasságokba jutott. A házhozszállítási szolgáltatás is fellendült, és még olyanok is igénybe vették, akik eddig ódzkodtak tőle. Azért az általánosságban elmondható, hogy a vevők óvatosabban költekeztek.

Új év, új lehetőségek 2021

Szinte biztos vagyok abban, hogy soha ekkora várakozással nem tekintettünk a következő évre, mint most. Már csak pár óra és fellélegezhetünk. Vajon tényleg könnyebb lesz jövőre?

Igenis és nem is. 2021-ben még együtt kell élni a vírussal. A vakcina nem fogja egyik pillanatról a másikra eltűntetni a Föld színéről a COVID-ot. A gazdaság talpra állítása még több időbe telik, és a veszteségeket még évekig nyögni fogjuk. Tehát az, aki kivárásra játszik, és semmin sem változtat, az egy hibás stratégiát követ. Amint a tartalékai elfogynak, a cége is bedől.

A jó hír viszont az, hogy a többség megtanult alkalmazkodni. Amellett, hogy a maszk viselése és a higiéniai szabályok betartása a hétköznapok szerves részévé vált, az igények is átalakultak. Az emberi kapcsolatoknak, a társas érintkezésnek, az élményeknek nagyobb értéke van, mint valaha. Ebben szenvedték el az emberek a legnagyobb korlátozást, ettől voltak leginkább megfosztva. A vírus visszaszorulásával, a szigorú intézkedések lazításával nagy igény lesz az élmény típusú termékekre, szolgáltatásokra.

A dinamikus, rugalmas vállalkozásoknak az 1. hullám idején bevezetett és a 2. hullám alatt továbbfejlesztett, finomra hangolt technikákat, üzleti koncepciókat, új rendszereket, módszereket és szolgáltatásokat 2021-ben már csak csúcsra kellett járatniuk.

Az új év új lehetőségeket is hoz. Olyan helyzet áll elő, ami felemás, átmeneti, tehát továbbra is figyelni kell az igényeket, a kínálkozó lehetőségeket, a megnyíló piaci réseket. Jó megoldás lehet az összefogás, új partnerek és beszállítók keresése, a kapcsolati tőke építése. Kulcsfontosságúvá válik a partnerség a munkavállalókkal, mert minden értékesítési és szolgáltatási rendszer alapját ők jelentik. Bennük van a vállalkozás tartaléka. Figyelni kell rájuk, az ötleteikre, és motiválni kell őket, hogy ebben a nehéz időszakban legyen biztos bázis a stabilitás megőrzéséhez.

Az új lehetőségek 2021-ben a kommunikációban rejlenek

A piaci pozíció hosszútávú megőrzéséhez elengedhetetlen a márkaépítés, a kommunikáció. Ennek hiányában gyilkos árverseny alakulhat ki, amely sokszor a termékek/szolgáltatások minőségének és/vagy a profitabilitás rovására megy. A vevőtől ne várjuk, hogy önként és dalolva, minden ok nélkül fizessen többet egy adott termékért, szolgáltatásért.

Sokan vannak már az online térben, így a vevők számára sokkal könnyebb összehasonlítani az árakat. A weboldalak minősége, megjelenése, struktúrája, kezelhetősége is sokat javult, tehát az sem jelentős differenciáló tényező. Valójában ez az alap, minimum követelmény egy jó konverziót hozó weboldallal szemben. Ha nincs márka, nincsenek érvek, nincs jól átgondolt kommunikációs stratégia, nincs összhang a verbális és grafikai elemek között, akkor a vevő nem kötődik egy adott forgalmazóhoz, szolgáltatóhoz. Attól vásárol, aki olcsóbban kínálja az adott terméket vagy szolgáltatást. Sőt, valójában azt választja, akit a leghamarabb talál meg az interneten. Ez utóbbi szempont támasztja alá a SEO (a weboldal keresőoptimalizálása) létjogosultságát, egyre növekvő fontosságát.

Ha a márkaépítésben, weboldala továbbfejlesztésében, keresőoptimalizálásában tanácsra van szüksége, lépjen velünk kapcsolatba itt >>